» Cruit Island
Wist u dat er een eiland aan de westkust van Ierland ligt dat "onze" familienaam draagt? Dat eiland is een paar jaar geleden een uitdaging geweest voor vele Kruiten ( hoe ook geschreven...). Wie zet er als familielid als eerste voet aan wal op dit familie eiland? Het werd uiteindelijk Jaap Kruit uit Dordrecht.Eén van onze bestuursleden.Het leverde Jaap "eeuwige roem" op. De info over dit misterieuze eiland willen we jullie niet onthouden. Eerst een stukje Engels en daarna de ( vrije) vertaling. Foto's kan je vinden in het grote fotoboek.

Cruit Island (An Chruit)
Cruit is one of the main islands of the Rosses, now joined to the mainland near Kincasslagh. The Gaelic word Cruit can mean ‘a small harp’, or ‘a hump or a little hillock’. The island resembles a harp just enough to allow the more poetically minded to opt for that derviation. Cruit is one of only two inhabited islands in the Rosses, the other being Arranmore, a big change from the time, just a generation ago, when most of the islands of any size were populated. Cruit is connected to the mainland at Belcruit by a bridge built at the time of World War II, and the bridge, some of the finest beaches in Donegal and the golf course combine to make the island a very popular destination.
Cruit is one of a chain of islands which act as a natural breakwater, protecting the coast from the storms which regularly come in from the Atlantic. These islands form an arc, beginning with Owey Island in the north through Cruit, Arranmore, Inishkeeragh, Rutland, Inishfree and Inishal.
While golf brings many people to Cruit, there are many other reasons to come. A mainly flat island, it is very easy to walk around, although the sand can take its toll. The dunes are home to wild flowers such as Birdsfoot Trefoil, Milkwort, Lousewort and Lady’s Bedstraw. You will, with any luck, see extensive areas of wild Thyme, Tricolour Pansy and Common Century, which as a pink flower. In spring the island is alive with primroses, not a plant usually seen in dunes like those on Cruit.
55° 1'57.40"N
8°25'21.93"W

Cruit Island ( An Chruit)
Cruit Island ( An Chruit) is één van de belangrijkste Eilanden van de “Rosses”, nu aangesloten aan het vasteland dichtbij Kincasslagh. Het Gaëlische woord Cruit kan `een kleine harp', of een bult of een kleine “ hillock” betekenen. Het eiland lijkt een beetje op een harp . Cruit Island is één van de twee nog bewoonde eilanden van de “Rosses” .
De andere is Arranmore. Vroeger was dat wel anders. Slechts één generatie geleden waren de meeste eilanden van om het even welke grootte nog bevolkt. Cruit Island wordt met het vasteland in Belcruit door een brug verbonden die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd.
De brug, de stranden in Donegal en het Golf terrein maken het eiland tot een zeer populaire bestemming. Cruit is één van een ketting van eilanden die als natuurlijke golfbreker dienst doen, die de kust beschermt tegen het regelmatige slechte weer vanuit de Atlantische Oceaan.
Deze eilanden vormen een boog, die met het eiland Owey in het noorden door Cruit, Arranmore, Inishkeeragh, Rutland, Inishfree en Inishal begint. Terwijl het edele Golfspel vele mensen aan Cruit brengt, zijn er veel andere redenen te vinden om Cruit te bezoeken. Het is een hoofdzakelijk vlak eiland, het is zeer gemakkelijk rond te wandelen, hoewel het zand behoorlijk zwaar kan zijn. In de duinen groeien wilde bloemen zoals gewone rolklaver, het Walstro, Milkwort, Lousewort en lieve vrouwe bedstro. U kunt met een beetje geluk uitgebreide vlaktes van wilde Thyme, Tricolour Pansy en de roze Common Century bekijken. In de lente is het eiland vol met sleutelbloemen, niet bepaald een plant die je vaak op eilanden zoals Cruit kan aantreffen.