Wapen Drentse Kruit
Foto Van H.S.A. Kruit ontvingen wij het volgende bericht: Beste meneer/mevrouw, Ik doe al enige tijd onderzoek naar de familie Kruit uit Drenthe met verschillende schrijf wijzen. BV: Cruijt, Cruyt, Kruid enz. Nu is mijn vraag: "heeft u ook mensen met de achternaam Kruit uit Drenthe in uw archief? ( jazeker!red. ) Wij hebben ook een familiewapen. Misschien belangstelling hiervoor? Hoogachtend H.S.A.Kruit."
red.: Het wapen is inderdaad een echt Kruiten wapen. Het is geregistreerd onder nr. DG.12213.5211. de beschijving is als volgt:
Wapen doorsneden A: in zwart van natuurlijke kleur brandende gouden vaten B: in zilver een uitgerukte rode boomstronk. Helmteken: drie gouden korenhalmen. met groene bladeren, waaiersgewijs geplaatst. Dekkleden: rood, gevoerd van zilver. Dit wapen is iun 2007 ontworpen door H.K.Nagtegaal. Geregistreerd op verzoek van Jans Kruit, geb. Amsterdam 11 januari 1950, wonende te Asssen, zoon van Jan Kruit en Sanna Kieft. Voor de aanvrager en zijn naamdragende nakomelingen. Aanvrager stamt af van Jan Hendriks Cruyt, geboren Borger 9 december 1745, Keuter. Overleden Gasselternijeveen 24 december 1809. Hij huwde te Noordlaren 17 oktober 1773 met Roelofje Karst en huwde 2e Borger 9 december 1781 met Hendrikje Jans(sen) ( Koning). Aanvrager stamt uit het tweede huwelijk van de oudste voorvader. Wapenregister nr.1.044