Nieuwe kijk op de Kruiten takken in Groningen en Drenthe: Kruth in het Emsland!
Je kan er lang of kort over speculeren. Zijn de Drentse en Groningse Kruiten van oorsprong afkomstig uit Vlaanderen, net zoals de meeste Kruiten(Hoe ook geschreven) in het westen van Nederland,of komen ze ergens anders vandaan? Stamboomonderzoeker Rene Remkes uit Groningen komt met een opmerkelijk verhaal: Vanuit het Emsland (Eemsland) in Duitsland zijn destijds families verhuisd naar de provincie Groningen. We spreken hier over de 18e en de 19e eeuw. Onder deze families waren personen met de naam Kruth, Krutt, Kruith en Kruit. Allemaal verwant, de namen werden nogal eens verkeerd geschreven bij de burgelijke stand.( dat kennen wij ook...). Het zou dus zomaar kunnen dat we de oorsprong van de Noordelijke Kruiten te pakken hebben. Groot nieuws dus en een klus voor de Voorzitter die het werk van wijlen Jaap Kruit heeft overgenomen.
Wij hebben zo onze eigen versie waar we vanaf stammen. Van de Noormannen hoor je vaak. Dat zou best kunnen als je onderzoekt of de naam Kruth ook in Scandinavie voorkomt. Inderdaad! In Denemarken en Zweden heb je veel lieden met deze achternaam. Ik denk dat we weer een stapje dichter bij de oorsprong komen. Aan de rechterkant van de site een link naar een compleet overzicht in PDF van de "Nachkommenliste von Wessel Krutt". Bijzonder interessant en wie weet komt de Noordelijke Kruitentak voorvaderen tegen!
Henk Kruit, Voorzitter