» Verenigingsdagen
Foto Verenigingsdag 2011, Dordrecht

Als je een verenigingsdag gaat afspreken op 1 oktober en je plant er ook nog een boottocht bij in, dan krijg je ergens in je onderbuik het onzalige gevoel dat het met het weer faliekant verkeerd kan gaan. Je ziet jezelf en de rest van de club al zitten in een open boot in de stromende regen met een flinke storm erbij. Mooi niet dus: op 1 oktober beleefden wij de warmste dag sinds maanden…..Prachtig zonnig weertje, iedereen met een prima humeur en een informatieve tocht in een open boot door de kanalen en havens van Dordrecht. De kapitein was een Katwijker. Beetje vreemd om een Katwijker de geschiedenis van Dordrecht te horen vertellen, maar dat mocht de pret niet drukken. Na de boottocht is het hele gezelschap aan de lunch gegaan. Alhoewel een beetje karig ( volgend jaar beter…) prima verzorgd. Na de (in)formele jaarvergadering waarin de voorzitter kort de bezorgdheid uitsprak over het vergrijzende ledenbestand, kon een ieder inzage nemen in het levenswerk van Jaap Kruit: de bijna complete verzameling van alle Kruitenstammen in Nederland. Onder het genot van een drankje bleef een ieder nog gezellig kletsen tot een uurtje of drie. Kortom; wederom een bijzonder leuke dag, vol met informatie en contacten.
Waar we volgend jaar naar toegaan en wanneer, is nog niet duidelijk. Daarover gaat het bestuur zich de komende tijd over buigen.

Verenigingsdag 2010 Vlaardingen.

Zaterdag 12 juni jl: Een prachtige zomerdag, geen spetje regen en met z’n allen op het terras van de Visbank in Vlaardingen. Daar zaten zo’n 35 deelnemers gezellig aan de koffie en de punt om een begin te maken van een enerveren middag! Er was genoeg te doen. Allereerst een bezoek aan het Vlaardings Visserijmuseum wat een paar honderd meter van het terras verwijderd was. Hier konden we uitgebreid kennismaken met de fameuze Haringbuis! Het vissersschip waar één van onze voorvaderen als “stierman” de Noordzee mee beviste! Nou, Die Haringbuis was er in verschillende uitvoeringen. Eén mooi houten schaalmodel en diverse printen aan de muur.
Het museum gaf een mooie indruk hoe men vroeger viste en leefde. We brachten hier een flink uurtje door, waarna we wederom te voet naar het Eetcafé 1613 togen. In de bovenzaal werd eerst een half uur durende Power Point presentatie gegeven door ondergetekende over de ontstaansgeschiedenis van de familie Kruit (hoe ook geschreven)! Een genealogisch spoor vanaf de Noormannen tot aan het heden.
Na de presentatie en de bekende borrel werd aan de uitgebreide lunch begonnen. Tijd genoeg om eens lekker bij te praten was er ook. Als bijzonderheid dient vermeld te worden dat we een lid van onze vereniging over hadden vanuit Perth Australië. Hank Jeuring, zoon van Rick Jeuring-Kruit. Hank vermaakte zich best tussen al die nieuwe gezichten.
Met recht kan gezegd worden dat ook 2010 een geweldige dag was. Hoe we volgend jaar gaan invullen, staat nog niet vast. Wel wordt er binnen het bestuur druk gedacht om volgend jaar naar ’t buitenland te gaan….. Dat zou dan de tweede keer zijn. Jaren geleden is de vereniging al eens op bustocht geweest naar de roots in België. Dit op uitnodiging van “onze” notaris Bernard en z’n lieve vrouw uit Gent.
Roots liggen er echter niet alleen in België. In Duitsland liggen de roots van vele Kruiten in de noordelijke provincies. Weliswaar net over de grens, maar een dagtocht zeker waard.
De details moeten verder nog worden uitgewerkt . Mocht het haalbaar zijn in 2011 af te reizen naar Meltrup en Heede , dan gaan we zeker doen! Helemaal mooi zou zijn als er veel Kruiten uit ‘t Noorden deelnemen aan deze bijzondere dag. Maar hierover in ieder geval later. De organisatie moet eerst nog op poten worden gezet. Veel leesplezier dit keer.