» Aangenaam, Mijn naam is Kruiten…..
Foto Enige tijd geleden verscheen er in onze mailbox een bericht van Klaas Kruiten uit Den Helder. Via internet had hij onze site gevonden. Klaas heeft zijn stamboom voor de Kruiten uitgezocht welke teruggaat tot de Draeijoorder Molen eind 1600 in de Beemster en daarna loopt het dood. Klaas is één van de 25 personen op de hele wereld die de achternaam Kruiten draagt. Interessant dus. De Stamboom die hij meestuurde gaat in ons archief. Hiermee is er weer een nieuwe Kruitenstam aan de reeds bekende stammen toegevoegd.

De oervader van Klaas is Cornelis Adriaensz.( 2-9-1693) Zijn zoon Adriaan Cornelisz Kruijt woonde in de Beemster. (data onbekend). Adriaan had een aantal kinderen waaronder Kornelis Aarijensz Kruijte. Ten tijde van Kornelis begonnen de verschrijvingen al. Hij werd ook Cornelis Ariaans Kruyten genoemd. Zijn kinderen kwamen als Kruyten op de wereld. Verderop in de stamboom komen nog verschrijvingen voor zoals Cruijter en Kruijter. De huidige naam Kruiten werd voor ‘t eerst gebruikt bij de doop van Cornelis Kruiten (Avenhorn 15-05-1806).